קורס קידום אתרים אורגני - SEO

הקורס המקצועי והמקיף ביותר בישראל בשנת 2020 – כל מה שאתם צריכים לדעת במקום אחד.

תוכן עניינים

קידום אתרים אורגני - הקורס המקיף והמקצועי ביותר בישראל

ברכותיי! החלטתם לקדם את האתר שלכם? אז קודם כל ברוכים הבאים. הגעתם למדריך המקיף, המקצועי, והמעודכן ביותר בישראל לקידום אתרים במנועי החיפוש. המדריך הזה ידבר על מנועי חיפוש מראשית דרכם, קצת היסטוריה וכו׳. 
ובעצם עד הרגע בוא תופיעו במקומות הרצוים בתוצאות החיפוש. אני אשתדל לכסות כאן את כל הנושאים בתחום קידום אתרים אורגני, נושאים למתחילים ומתקדמים כאחד.

בשביל ליישם את המדריך על האתר שלכם אני מאמין שביקור אחד וקריאה חד פעמית לא כל כך יתנו אפקט כי אני מביא לכם כאן המון המון מידע וחומרים חשובים שפשוט חובה עליכם ליישם אותם בשביל לראות תוצאות.
 לכן בתחילת המדריך צירפתי ״תוכן עיניינים״ המרכז לכם את כל הפרקים והנושאים במדריך ויעשה לכם חיים קלים מתי שתרצו לגשת שוב ולבצע נושא מסוים.

מילון מונחים

  • (SEO (Search Engine Optimization – אופטימיזציה למנועי חיפוש
  • On Page SEO – 
  • Off Page SEO – 
  • (CTR (Click Through Rate –  שיעור קליקים
  • BOT – רובוט דיגיטלי שנבנה למטרות מסוימות
  • Crawler – סוג של בוט, זחלן שסורק אתרים
  • Crawling – זחילה, התהליך שבו הזחלן מבקר באתרי אינטרנט ואוסף מידע עבור אינדוקס
  • Index – אינדקס הוא מאגר נתונים המשמש את מנועי החיפוש באחסון והצגת מידע על פי שאילתות.
  • Keyword – מילת מפתח, יכולה להיות גם מספר מילים הכוללים בתוכם את מילת המפתח.
  • (SERP (Search Engine Results Page – דף תוצאות מנוע החיפוש

איך התחיל עולם מנועי החיפוש?

מנועי החיפוש הראשון שהגיח לעולם נקרא ״ארצ׳י״. הוא הומצא ופותח בשנת 1990 ע״י סטודנט באוניברסיטה במונטריאול.
המנוע חיפוש הראשון עבד בטכנולוגיה שאיפשרה לחפש קבצים על שרתי FTP, שבזמנו היוו את הפרוטוקול להעברת קבצים המרכזי באינטרנט העולמי שבאותה תקופה. 

שנה לאחר מכן סטודנט מאוניברסיטת מינסוטה פיתח פרוטוקול חדש הנקרא ״גופר״, גופר נועד כדי לסרוק מסמכי טקסט שהיו מאוחסנים על גבי שרתי FTP וכך יצר רישמות קונקורדנציה של המילים המופיעות בהן.
מי שרצה בזמנו לחפש ברשימות האלו נאלץ להשתמש בתוכנות שהיו נקראות ״ורוניקה״ ו״ג׳ארהד״.

מנוע החיפוש הראשון שסרק את הרשת המידע העולמית על ידי זחלן (Crawler) שעל טכנולוגיה זו ארחיב בהמשך, היה מנוע החיפוש Wandex.

Wandex, שכבר אינו פועל היום הומצא ותוכנן על ידי מתיו גריי, סטודנט מאוניברסיטת MIT הידועה וזה היה בשנת 1993, כשלוש שנים לאחר פיתוח המנוע ״ארצ׳י״. המטרה העיקרית של Wandex הייתה למדוד את קצב הגדילה של רשת האינטרנט העולמית.
דרך אגב, באותה שנה (1993) יצא לאור מנוע החיפוש Aliweb שעד היום באוויר, לא כל כך מעודכן אבל תמיד נחמד להזכר איך הכל התחיל.

המנוע חיפוש הוותיק ביותר שעדיין נמצא בשימוש ודי מועדכון הוא WebCrawler. 
WebCrawler הגיע אלינו בשנת 1994 וזכה לתואר ״מנוע החיפוש הראשון המשלב חיפוש בטקסטים הנמצאים בגוף האתר ולא רק בכותרת עצמה.

בין לבין קמו ונפלו מספר מנועי חיפוש, אחד מהם הוא המנוע חיפוש המסחרי שהיה נקרא לייקוס שיש הטוענים שממנו פותחו המנועי חיפוש המודרנים.

ואז אי שם בשנת 2001 יצא לאור מנוע החיפוש המפורסם והפופולרי ביותר בעולם, Google.
גוגל נכון להיום הוא מנוע החיפוש הפופלרי ביותר ברשת וגם נחשב כאתר האינטרנט הכי גדול בעולם.
לפי נתוני SimiliarWeb לGoogle.com יש כ-84.2 מיליארד כניסות בחודש. וזה כמובן רק ב.com שהוא הכי פופלארי בעולם.

רק שתדעו, על פי SimiliarWeb לגוגל ישראל (Google.co.il) יש כ-29.1 מיליון כניסות בחודש.
זה רק כדי להמחיש לכם מעט את רמת הפוטנציאל הטמון בהליך קידום אורגני איכותי.

איזה מנועי חיפוש נמצאים בשימוש בימים אלו?

מנוע החיפוש גוגל
מנוע החיפוש בינג
מנוע החיפוש יאהו
מנוע החיפוש יאנדקס
מנוע החיפוש דאקדאקגו

בדור של היום מנועי חיפוש השתכללו והשתדרגו יותר מתמיד. עם התפתחות הבינה המלאכותית קל להם יותר להבין את תוכן האתר ולדרג אותו בהתאם.
ישנם מגוון של מנועי חיפוש אך אני יציג לכם רק את המוכרים ביותר, אלו שבאמת מציגים את מה שמחפשים ומביאים תוצאות רלוונטיות לשאילתות המתבקשות.

  1. Google – אז כמו שאמרתי ואני מאמין שגם לא חידשתי לאף אחד כלום. גוגל הוא המנוע חיפוש הכי חזק בעולם מזה שנים רבות.
    גוגל מחזיקה בכ-89.43% מנתח החיפושים בעולם.
  2. Microsoft Bing – מנוע החיפוש ״בינג״ של מיקרוסופט הוא ככל הנראה האלטרנטיבה הטובה ביותר לגוגל.
    המנוע חיפוש של מיקרוסופט עבר מספר מוטציות עד שבסופו של דבר יצא להם Bing שהוא הכי נורמלי ואיכותי מבין כולם.
  3. Yahoo – יאהו התחילה כספקית דואר אלקטרוני וצברה פופלריות רבה עם השנים. מנוע החיפוש שלה מחזיק כ1% מנתח שוק החיפושים העולמי.
  4. Yandex – יאנדקס הוא מנוע חיפוש שנוצר לקהל הרוסי, מדורג כבין ה30 אתרים הפופלרים ביותר בעולם ומחזיק בנתח שוק של 0.5%-1.16% מכלל החיפושים העולמי.
  5. DuckDuckGo – ידוע כמנוע חיפוש הנמצא בשימוש בDarkNet. מנוע חיפוש שלא אוסף שום מידע על המשתמשים בו. והוא דווקא צובר פופולריות רבה לאחרונה. על פי נתוני התנועה שלהם הם מציגים כ47 מיליון חיפושים בממוצע ביום. ומחזיקים בכ-0.45% מנתח החיפוש העולמי.

ישנם עוד מגוון מנועי חיפוש לכל מיני מטרות, למשל חיפוש סרטונים שהמוביל מביניהם הוא YouTube.
חיפוש מוצרים אונליין שהמוביל מביניהם הוא Amazon, מנוע החיפוש Ask.com שעובד על פורמט שאלה/תשובה ועוד רבים.

אז איך מנוע החיפוש עובד בתאכל׳ס?

אז בואו נצא רגע מדפוס החשיבה של, אנחנו מבצעים חיפוש – גוגל מתחילה לרוץ על כל אתרי האינטרנט בעולם ומחפש עבורנו את התוצאה.
לא זה ממש לא עובד ככה. לא סתם גוגל שווה מיליארדים ונחשבת כענקית הטכנולוגיה מס 1 בעולם. 

בזמן שאתם נכנסים לGoogle ורואים עמוד לבד עם לוגו ושורת חיפוש וטועים לעצמכם מה לעזאזאל מסובך כאן? 
אז מאחורי הדבר הזה עומד אלגוריתם או יותר נכון אלגוריתמים שעבדו עליהם מיטב המוחות במשך המון שנים כדי להביא לגולש את התוצאה המדויקת ביותר, בזמן הנמוך ביותר וכך תפסה גוגל את מעמדה כיום.

גוגל לא חושפים את הטכנולוגיות ואת השיטות בהן הם משתמשת אך כל מנוע חיפוש מורכב משלושה רכיבים עיקריים.

  • ספיידר / זחלן (Crawler) – שתפקידו לסרוק את האתרים ברשת.
  • מנוע אינדקס – אחראי על פירוק התכנים המתקבלים מהספיידר/זחלן ויוצר מהם אינדקס על פי מילים, נושאים וקטגוריות.
  • מנוע איחזור / מנוע החיפוש – מנוע המקבל ״שאילתא״ (בקשה) הכוללת ביטוי בדרך כלל, מאתרת את התוצאות ומציגה למשתמש את הרלוונטיות ביותר. 

שלב ראשון: סריקה

מנוע החיפוש חייב להיות מעודכן תמיד, בשביל לספק למשתמשים בו את התוצאה הרלוונטית והעדכנית ביותר.
שלב הסריקה זה הוא השלב הראשון והקריטי ביותר בו משתמשים בטכנולוגיה הנקראת ״זחילה״ (Crawling) שזה הוא בעצם בוט (רובוט)
שמבצע סוג של פעולת ״זחילה״ וזוחל בין אתר לאתר באמצעות הקישורים החיצוניים/פנימיים.

פעולה זו מתבצעת 24/7 כל השנה וללא הפסקה כלל. המטרה של מנועי החיפוש להיות מעודכנים כל הזמן ולחפש אחר השינוים והעדכונים באתרים קיימים ולהוסיף אתרים חדשים לאינדקס.

ממליץ לכם לצפות בסרטון הבא:

אילו תכנים מחפשים הזחלנים של מנועי החיפוש?

הזחלנים מחפשים כמעט כל תוכן רלוונטי הנראה לעין על הידי הגולש ועושים זאת על ידי סריקת קוד האתר.
זה יכול להיות עמודי HTML עם תוכן, תמונות, סרטוני וידיאו, קבצי PDF ועוד. 
למעשה כל התוכן נחשף לזחלנים על ידי קישורים. ללא קישור לתוכן מסוים הזחלן לא יוכל להגיע אליו ולהבין במה מדובר.

הפעולה למעשה מתבצעת ככה, הבוטים נכנסים לעמוד הבית, סורקים את כל הקישורים ואת התוכן ועוברים לעמודים הבאים על פי הקישורים.
בכל פעם שהבוט מוצא תוכן חדש הראוי לאינדוקס, הוא מאנדקס אותו ועובר הלאה.

תדירות הסריקה

ישנה תדירות סריקה המוגדרת כברירת מחדל בכל מנוע חיפוש. סריקת האתר שלכם גובה מגוגל משאבים שבסופו של דבר עולים כסף.
לכן לרוב מנועי החיפוש יש תדירות סריקה ברירת מחדל ותקציב סריקה אותו הם מגדירים עבור כל אתר ואתר.

לדוגמא, אם אתם מקדמים בלוג שעולה בו פוסט/מאמר פעם בחודש לגוגל לא יהיה טעם לסרוק לכם את האתר כל יום, להשקיע משאבים מיותרים ולא לקבל אף שינוי רלוונטי. במצב כזה הבוט יכול לבקר אצלכם אחת לחודש או אפילו אחת לכמה חודשים. 

אך אם אתם מקדמים אתר חדשות או חנויות דיגיטליות וכו׳, אתרים שמתעדכנים על בסיס יומי ובעל תוכן איכותי וטראפיק די חזק יש מצב שגוגל תבקר אצלכם גם מידי דקה. ישנה אפשרות לנהל את קצב הזחילה והביקורים באתר שלכם ע״י מספר שינוים בקובץ הrobots.txt שעליו ארחיב בהמשך.

איך תוודאו שגוגל סורק את האתר שלכם ואתם מופיעים במנוע החיפוש?

ישנם מספר דרכים אך הפשוטה מביניהם זה פשוט לרשום "site: www.yourdomain.com" ולבדוק את תוצאות החיפוש.

בדיקת אינדוקס בגוגל

אם ברצונכם לדעת מתי פעם אחרונה Googlebot ביקר באתר שלכם הכנסו לגוגל ורשמו "cache:www.yourdomain.com" 
תפתח לכם כרטיסיה חדשה עם תצוגת האתר ולמעלה את תאריך ושעת הביקור של הבוט אצלכם באתר.

שלב שני: אינדוקס האתר

לאחר שהבוט ביקר אצלכם באתר ואסף את כל המידע הנדרש עבורו, הוא מעביר את זה לפעולה הבאה הנקראית אינדוקס.
אינדוקס זו פעולה בה שומרים את כל דפי האינטרנט על פי ביטוים, נושאים, קטגוריות ועוד.
האינדקס הוא סוג של ״מחסן״ גדול המאחסן את כל האתרי אינטרנט בעולם.

הדפים שנשמרים באינדקס הם הדפים אותם הגולשים ימצאו על פי ביטוים רלוונטים במנוע החיפוש.

מה עושים עם אחד העמודים לא אונדקס?

אז למה האתר שלכם או אחד העמודים באתר שלכם לא מופיעים בגוגל? זה יכול להגרם ממגוון סיבות.
קודם כל בצעו את הבדיקה למעלה עם הsite: והאתר שלכם. ובדקו אם האתר שלכם מופיע/לא מופיע בגוגל.
אם הוא לא מופיע ישנם מספר פעולות שצריך לבצע ואליהם נרחיב בהמשך כי אנחנו רק בתחילת המדריך :).

שלב שלישי: מיון ומציאה

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.

איזה פרמטרים קובעים את מיקום האתר במנועי החיפוש?

נקח לדוגמא את גוגל, גוגל עושים שימוש בלפחות 200 פרמטרים סודיים המעניקים את הדירוג הסופי באלגוריתם שלהם. למה סודיים? כי גוגל מנסה לשמור על כמה שיותר אוטנטיות. עם מקדמי האתרים היו יודעים בידיוק באיזה פרמטרים גוגל משתמשת לקביעת הדירוג של האתרים, אז מן הסתם היו מחזקים אותם וככה היו מקשים את החיים של גוגל בבחירת התוצאה הרלוונטית ביותר עבור המשתמשים שלה.

הפרמטרים שגוגל לוקחת בחשבון מתחלקים למספר חלקים.
והם לוקחים בחשבון פרמטרים כמו: וותק הדומיין, איכות העמודים, איכות האתר והשרת המאחסן, כותרות ומילות מפתח בכותרות, תגיות H1, H2 וכו׳, זמני טעינה, חווית משתמש, זמני שהות באתר ועוד המון, על השאר אני ארחיב במאמר מקיף ומקצועי על הפקטורים שגוגל לוקחת בחשבון.

תכנון ואסטרטגיה

כמו בכל פרויקט בחיים, גם בפרויקט לקידום אתרים אורגני במידה ולא תתכננו אותו כמו שצריך הוא פשוט לא יניב תוצאות מספקות. תכנון הפרויקט וגיבוש אסטרטגיה הם שני אבני דרך החשובים מאוד בדרככם לתוצאות הראשונות בגוגל.

בשלב התכנון אתם חייבים לקחת מספר דברים בחשבון:

  1. האם קידום אורגני מתאים לכם בכלל?
  2. האם הלקוחות המשלמים שלכם מחפשים אתכם בגוגל?
  3. מה הוא מקור ההכנסה של העסק לפני?
  4. מה התקציב החודשי שיש ברשותכם עבור הליך זה?
  5. מה הוא מצב השוק הנוכחי ומי הם המתחרים שלכם?
  6. באילו ביטויי מפתח תרצו להתמקד?
  7. לקדם את האתר הקיים או לבנות אתר חדש?
  8. מהיכן תשיגו תוכן רלוונטי?
  9. מאיפה משיגים קישורים איכותיים? 
  10. ומה המטרה העיקרית של לשמה אתם מתחילים בהליך הקידום אורגני.

 

כמובן שיש עוד המון דברים שצריך לקחת בחשבון וכל מה שנכתב פה הוא תמצית של הדברים החשובים ביותר.
ללא תכנון ואסטרטגיה נכונים אתם פשוט תלכו לאיבוד. ותמצאו את עצמכם בחוסר מעקב וחוסר גדילה/עליה במיקומים.

אסטרטגיה מנצחת

אסטרטגיה למי שלא יודע היא תוכנית פעולה כוללת הקובעת מטרות ויעדים רצויים על פי התכנון, ואת העקרונות הפעולה להשגתם. האסטרטגיה לרוב תכיל תכנון של המערך המאורגן של פעולות בהתאם לאפשרויות, אמצעים, לוחות זמנים ובנוסף תפרט לכם את שלבי הביצוע הכוללים בתוכה.

אין איזה תבנית לאסטרטגיה לקידום אתרים אורגני, כל אחד והצרכים שלו, המתחרים שלו והמטרות שלו.
לכן חשוב להשים לב לכל פרט קטן בשלבי המחקר והתכנון בכדי שתוכלו לגבש אסטרטגיה מנצחת.

התחלה של הליך בשיטת ה״אללה בבאלה״ האהובה על ידי רוב הישראלים, שהיא כמובן ללא שיטה ללא אסטרטגיה.
לא תניב לכם תוצאות מירביות ולא תתן את אפקט ״הפמליה״ שאנחנו מחפשים. שעליו נרחיב בהמשך.

תכנון אסטרטגיה עבור התוכן באתר

בעולם הSEO ישנם המון נושאים שנוים במחלוקת. אך נושא אחד שלא ניתן להתווכח עליו הוא זה שהתוכן הוא אחד הפקטורים החשובים ביותר בהליך קידום אורגני של אתרי אינטרנט.
זה הרי ברור שאתר אינטרנט לא יכול להתקדם לשום מקום ללא תוכן ייחודי ואיכותי. 

חשוב מאוד לתכנן אסטרטגיה של תוכן שבה נקח בחשבון מספר דברים חשובים:

  1. מה התקציב החודשי שלכם עבור תוכן/מאמרים?
  2. התוכן של המתחרים שלכם – עד כמה הוא איכותי, ארוך ומעניין? 
  3. באיזה תדירות כדאי לפרסם את התכנים באתר?
  4. שילוב נכון ולא מוגזם של מילות המפתח
  5. איך להמנע מתוכן מעותק/משוכפל?
  6. היררכיה נכונה בכתיבת תוכן המתאים לקידום אתרים אורגני
  7. האם לעבוד עם כותב תוכן מקצועי?
  8. שילוב של תמונות וסרטונים מתאימים
  9. כמות מילים נדרשת עבור עמוד תוכן/מאמר/פוסט
  10. תוכן ייחודי או תוכן משוכתב

כמובן שיש עוד המון פרמטרים שצריכים לקחת בחשבון, אבל בגדול אלו הדברים החשובים ביותר והתשובות או איך לבצע את זה מתחיל באסטרטגיה העסקית שלכם. 

תוכן הוא הפנים של האתר שלכם, הוא הפרנסה שלכם והוא כמעט הדבר הכי חשוב בהליך קידום אתרים אורגני.
במידה ותשמשו בתוכן לא איכותי/קריא, עם שגיאות כתיב, תוכן משוכתב וכו׳ אתם מורידים את הסיכוים שאנשים באמת יקראו את המאמר מתחילתו ועד סופו, אתם מורידים את זמני השהיה של הגולשים באתר שלכם ועל הדרך מעלים את הBounce Rate שעליו נרחיב בהמשך, אבל אתם לא רוצים שזה יקרה.

ובקיצור, מה שמוכר בסופו של דבר זה התוכן, ולכן אני ממש ממליץ לצרוך תוכן איכותי ובלעדי לכם, תוכן שיעניין את הגולשים ויניע אותם לפעולה.

בידול ויזואלי ועסקי

נתחיל בבידול עסקי, אחד הדברים החשובים הוא להבין מה מבדל אתכם מהמתחרים?
אתם יותר זולים/יקרים מהמתחרים שלכם? יותר/פחות מקצועיים מהם?
השירות שלכם יותר איכותי? אתם מספקים אחריות יותר רחבה? 

את כל הפרמטרים האלו חשוב מאוד לקחת בחשבון בהליך קידום אורגני ובכלל בהליך שיווקי כל שהוא.
בתחרות עסקית מי שמבדל את עצמו בצורה הנכונה והמקצועית ומציג ללקוחות הקצה שדווקא ממנו הכי כדאי להם לקנות, מרוויח הכי הרבה. 

בנוסף עליכם לקחת בחשבון את הבידול שלכם מהמתחרים ולהביא את זה לידי ביטוי במילות מפתח/ביטוים בהם אתם רוצים להתקדם. 

בנוסף הבידול הויזואלי של האתר שלכם הוא פקטור שצריך לקחת בחשבון.
אם אתם מוכרים מוצרים יקרים מהמתחרים אז האתר שלכם צריך לשדר ולדבר יוקרה, וההפך.

מחקר מתחרים - המחקר החשוב ביותר

מחקר מתחרים הוא המחקר החשוב ביותר לדעתי, המחקר משקף לנו מה באמת גוגל אוהבת/רוצה שיהיה במקומים הראשונים בביטוים שאנחנו מחפשים. לכן למחקר זה יש חשיבות רבה בבניית האסטרטגיית קידום שלנו.

ברגע שמיפינו את כל המתחרים, ננסה להבין מה הם בידיוק עשו כדי להגיע למקום ראשון?

מה הם מספקים ללקוחות שלהם, מה הם ״מספקים״ לגוגל שהיא כל כך אוהבת אותם ומציגה אותם במקום הראשון?
חשוב להבין איזה שירותים הם מציעים לעומתכם, מה האמינות והסמכות שהאתר שלהם משדר? 

בנוסף עליכם לחקור את פרופיל הקישורים של המתחרים שלכם בכדי להבין מה בידיוק נעשה שם.
מאיפה הם הוציאו קישורים? מה הטקסטים באנקורים? כמה קישורים? מתי איפה ומי, ובעקרון כל חלקיק מידע שתאספו ותאגדו ככה התמונה תתבהר לכם ויהיה לכם בהרבה יותר קל להגיע לתוצאה המבוקשת.

את המחקר מתחרים חשוב לבצע בתור צעד ראשון בהליך קידום אתרים. בכדי להבין בכלל האם שווה לכם להכנס לזה.
לדוגמא, אם אחד המתחרים שלכם הוא אתר עם 100K מאמרים ו250K קישורים חיצוניים זאת אומרת שיהיה עליכם להשקיע המון כסף, זמן ומאמץ ואולי תצליחו להגיע לשם. לכן שווה קודם כל לבחון את המתחרים באותה הנישה/מילות מפתח ולהתאים אותם לתקציב ולמטרות שלכם.

חשוב לזכור, בשביל לעקוף מתחרה שלכם אתם צריכים להיות יותר טובים ממנו בהכל!
החל מכמות המאמרים והמילים בהם ועד חווית המשתמש ונראות האתר.

מחקר מילות מפתח

מחקר מילות מפתח הוא בעצם המפתח והבסיס שלכם להבנה של איזה ביטוים אתם רוצים להופיע ולהתקדם במנוע החיפוש.
הוא אחד המחקרים הפופלריים והחשובים ביותר בתחום הפרסום הממומן והקידום האורגני במנועי החיפוש.

אילו לא תבצעו מחקר מילות מפתח ותתאימו את התוכן והעמודים לביטוים הרלוונטים אתם תקבלו ״קנבליזציה של מילות מפתח״
שזה אומר שעמוד/מאמר באתר שלכם יקודם על מילת מפתח לא קשורה/לא רלוונטית בעליל.
במצב שכזה, שום דבר לא יעזור לכם להתקדם בתוצאות אלא ההפך. 

בנוסף, חלק מהאנשים נוטים לחשוב שאם הם ישלבו את מילות המפתח הרבה פעמים בכותרות, תגים וכו׳ כך גוגל תבין יותר טוב.
וזה לא כל כך רלוונטי להיום. גוגל מספיק חכמים היום כדי להבין על איזה נושא מדובר בעמוד ולאיזה ביטוי רלוונטי לשייך אותו.

בעת ביצוע מחקר מילות מפתח ישנם מספר דברים שחייב לקחת בחשבון:

  1. שימוש בכלי מחקר אמינים ומעודכנים.
  2. בדיקת המתחרים שלכם והביטוים עליהם הם מקודמים
  3. מצב השוק והטרנדיות על אותו ביטוי חצי שנה אחורה
  4. שימוש במילים נרדפות ובביטוים דומים

בניית אתר בצורה נכונה ומקצועית

אתר האינטרנט שלכם משמש כתשתית הבטון בהליך קידום אורגני.
למעשה כל הליך קידום אורגני במנועי חיפוש מתבצע על אתרי אינטרנט. ״הקידום אורגני״ הוא למעשה אופטימיזציה/הנגשה של האתר למנועי חיפוש שונים.

אז אם אתם בונים אתר לבד או דרך חברה לבניית אתרים, זה לא כל כך משנה. במידה ומי שבונה את האתר לא יקח בחשבון את חוקי האופטימיזציה והSEO השונים והמרובים, אתם תאלצו לעשות אופטימיזציה ושינוים רבים לאתר קיים, דבר המאריך את הליך הקידום פי כמה וכמה ולפעמים גם יכול לעלות לכם יותר כסף.

אז כמו שאמרנו, כל שנה ושנה האלגוריתמים של מנועי החיפוש משתדרגים ונהיים יותר חכמים. 
הם ״לומדים״ לקרוא ועבוד עם אתרים שבנוים בטכנולוגיות שונות, אתרים בבניה אישית ועוד.

סוג האתר הוא עוד פקטור שצריך לקחת בחשבון, במידה ואתם בונים חנות אינטרנטית אז מן הסתם שהקידום הוא שונה וטיפה יותר מורכב. אבל אם אתם בונים אתר תדמית או בלוג מידע אז היום ישנם פלטפורמות מומלצות וידידותיות למשתמש ולגוגל.

הפלטפורמה הנפוצה ביותר שמקדמי אתרים אוהבים לעבוד איתה היא WordPress.
וורדפרס היא מערכת לניהול תוכן המופצת תחת רישיון ציבורי חופשי והיא חינמית לחלוטין. ונמצאת היום בשימוש רחב מאוד באתרי האינטרנט בעולם. תחת וורדפרס אפשר להקים בלוגים, אתרי תדמית, חנויות דיגיטליות ובעצם כל מה שבא לכם.

וורדפרס מאוד חביבה על גוגל בגלל שקל לסרוק את קוד האתר. הhtml הסופי בfront end נגיש מאוד לקראולרים ובעזרת תוספים כמו Yoast, RankMath וכו׳ אנחנו יכולים לבצע אופטימיזציה נכונה ואיכותית.

אבל שלא תדעו לרגע, עבודה עם וורדפרס לא תבטיח את התוצאות הרצויות, זו רק עוד אבן בדרך למעלה.

היררכית האתר

להירככית האתר ישנה חשיבות עליונה בהליך בניית אתר חדש. היררכיה במבנה האתר הוא אחד הפקטורים החשובים והמשפיעים ביותר על הליך קידום אתרים אורגני. 

היררכית אתר טובה, משמעותה שיפור הניווט וחווית המשתמש באתר והנגשת העמודים והמבנה ההיררכי למנועי החיפוש.
ככל שההיררכיה באתר שלכם תהיה בנויה בצורה טובה יותר ככה עולים הסיכוים שלכם לטפס בתוצאות.

אז בואו נשים בצד את התוכן, העיצוב וכו׳ ונתייחס למבנה ההיררכי של האתר.
אם נרצה להשיג את התוצאה המירבית מהליך בניית האתר. נהיה חייביים לקבוע היררכית עמודים נכונה שתשמש כסוג של בקרת מפתח מרכזית. החשיבות לחלוקה נכונה של עמודים היא דבר שאי אפשר להתעלם ממנו. ומומלץ לחלק את העמודים באתר על פי סוגים/קטגוריות וככה למעשה נקבע להם היררכיה מסוימת.

לדוגמה, אם אנחנו בונים בלוג לקידום אתרים אורגני. אז יש לנו את עמוד הבית שהוא האבא של כולם, לאחר מכן 2 עמודי תוכן ועמוד אחד בלוג שהם הבנים של עמוד הבית. ועמודי הקטגוריות שהם הבנים של הבלוג. 
תמונה להמחשה:

היררכיה נכונה באתר

במידה ונשמור על היררכיה נכונה כמו שמתואר נרוויח מספר בונוסים ממנועי החיפוש, כמו תוספי Sitelinks שעליהם ארחיב בהמשך, וגם נקטין את הסיכון משמעותית להיווצרות מצב ״קנבליזציה של מילות מפתח״.
ובקיצור אנחנו מכוונים את מנועי החיפוש לעמודים הנכונים בביטוים שאנחנו רוצים להתקדם בהם.

שמירה על מבנה פשוט של כתובת האתר

המבנה של כתובת האתר שלכם צריך להיות פשוט וקריא ככל שניתן. הייתי ממליץ לארגן את התכנים באתר כך שכתובות הURL באתר יהיו מסודרות באופן הגיוני ובצורה ברורה למבקרים באתר. במידה ואפשר, השתמשו במילים קריאות במקום פרמטרים מספריים לזיהוי העמוד/תוכן.

לדוגמה, אם אתם מחפשים מדריך על קידום אתרים אז כתובת URL כמו https://www.seomentor.co.il/seo-guide תהיה הרבה יותר רלוונטית מאשר https://www.seomentor.co.il/p=3/index.php שבעצם קשה להבין לאן הולכים להכנס. לכן היא הרבה פחות אטרקטיבית לגולשים.

הפיסוק המומלץ בכתובות URL מתבצע במקפים רגילים (-) ולא במקפים תחתונים (_), שימו לב לדברים האלו.

כתובות אתר ארוכות, לא מובנות ומורכבות, במיוחד אלו עם הפרמטרים כמו p=3 index.php וכו׳ בתוכן, עשויות ליצור בעיות לקראולרים (בוטים) הסורקים את אתרכם. המנעו מכתובות url ארוכות ולא מובנות ככל האפשר.

URL בעברית או באנגלית? 
ובכן, זה עיניין של נוחות בלבד, יש אתרים חזקים מאוד שכל הכתובות שלהם בעברית וההפך. 
למען הנראות והסדר הטוב אני ממליץ לעבוד עם כתובות URL בשפה האנגלית. זה יתן מראה יותר מאורגן.

אחסון האתר

הרבה אנשים לא לוקחים בחשבון את אחסון האתר בהליך קידום אתרים אורגני.

למעשה לאחסון האתר שלכם יש חשיבות רבה בהליך הקידום. אחסון לא איכותי יכול למנוע ממכם להתקדם בתוצאות למרות כל האופטימיזציות שתבצעו והקישורים שתקנו, והתוכן האיכות שתזינו, משהו שם לא יעבוד. 

כיום ישנם המון חברות אחסון אתרים הן בשוק הישראלי והן בשוק העולמי.
וישנם מספר פרמטרים שאתם חייבים לקחת בחשבון בזמן בחירת ספק האחסון שלכם:

  1. מיקום השרתים – במידה והאתר שלכם ישראלי והוא מכוון לקהל הישראלי הדבר המומלץ לעשות הוא לבחור בחברת אחסון אתרים ישראלית, אחת כזאת שנחשבת כאיכותית, מהירה ובעלת תמיכה טכנית 24/7.
    קרבת השרת דמוגרפית למיקום הגולשים יהווה שיפור משמעותי בזמני טעינת האתר, וזה הוא פרמטר חשוב בהליך קידום אתרים אורגני.
  2. אחסון משותף או VPS? ובכן, אם ביכולתכם להחזיק VPS אז זה הדבר המומלץ ביותר.
  3. כתובת IP ייחודית וקבועה – אחת הבדיקות של גוגל היא בדיקת האתרים המאוחסנים על אותו שרת.
    במידה ואתם רוצים לבצע קידום מקצועי ואיכותי אני ממליץ לכם לשכור שרת פרטי בעל כתובת IP ייחודית שאך ורק האתר שלכם מאוחסן שם ומופיע תחת הכתובת IP הזאת. 

 

חיבור האתר לCloudFlare

קלאודפלייר (Cloudflare) היא חברה המעניקה שירותי ענן ואבטחה, (CDN (Content Delivery Network, זיכרון מטמון,
הגנה מהתקפות DDos, WAF, ניהול בוטים, שירות SSL/TLS, ניהול DNS ועוד.

חיבור האתר לCloudflare בגירסא החינמית תעניק לכם:

  1. ניהול מלא של הדומיין תחת ממשק נוח ומהיר
  2. הנפקת תעודת SSL חינמית
  3. שירות CDN הכולל שרתים גם בישראל
  4. הגנה מהתקפות DDos 
  5. תמיכה 24/7 דרך המייל

חיבור האתר לקלאודפלייר יאיץ לכם את זמני טעינת הדפים משמעותית והוא עושה זאת דרך ניהול של גירסאת מטמון של האתר שלכם באלפי שרתים ברחיב העולם. וברגע שגולש למשל מאוגנדה ניגש לאתר שלכם, האתר נטען מהשרתים של קלאודפלייר מאוגנדה, ולא ישירות מהשרת שעליו מאוחסן האתר.

חיבור לקלאודפלייר דורש ממכם לשנות את הNameservers בממשק ניהול הדומיינים הקיים שלכם ולהפנות אותם לשרתי קלאודפלייר שאת הכתובות שלהם תקבלו בהרשמה.
תצטרכו לחכות עד 12 שעות לעדכון DNS הבא בכדי שהשינוים יכנסו לתוקף.

אם אתם עובדים עם אתרי WordPress, קיימים היום מגוון פלאגינים המתממשקים עם קלאודפלייר ומשפרים את קצת זמני הטעינה, נותנים לכם שליטה בזמני שמירת הזכרון מטמון באתר שלכם ועוד, הפלאגין המומלץ הוא WPRocket שבתוכו יש תוסף מיוחד היוצר את החיבור לקלאודפלייר ומעניק לכם יכולות מגניבות שנרחיב עליהם בהמשך.

חיבור האתר לGoogle Search Console

Google Search Console מאפשר לנו למדוד את התנועה והביצועים של האתר במנוע החיפוש, מציג לנו בעיות SEO שיש באתר ועוזר לקבל אינדיקציה על כמות הקלקות, צפיות וחשיפות. בנוסף הוא יכול לעזור לנו להבין איך Google רואה את הדפים שלנו באתר, איזה דפים מאונדקסים ואיזה לא אונדקסו ולמה.

הקונסול נותן לנו אפשרות להנגיש את מפות האתר לאינדוקס מהיר יותר ונותן לנו אינדיקציה על איכות הכיסוי של האינדקס עבור דפי האתר. הקונסול יכול להציג לכם גם בעיות אבטחה או פעולות ידניות שבוצעו נגד האתר.

אפשרות נוספת שגם היא חשובה ביותר היא צפיה בקישורים הנכנסים לאתר וצפיה בקישורים הפנימיים באתר.

על מנת לחבר את האתר יש לגשם לsearch.google.com ולהרשם בתור דומיין חדש.
לאחר ההרשמה תצטרכו לאמת את בעלות האתר מול גוגל באמצעות מספר דרכים.

הדרך הנפוצה והמהירה היא הוספת רשומת TXT בממשק הניהול DNS של הדומיין שלכם.
גוגל תעניק לכם את הקוד אימות וכל שעליכם לעשות הוא להוסיף רשומת TXT ולהמתין טיפה עד שזה יתעדכן.
במידה והדומיין שלכם מחובר לCloudflare אז האימות קורה באותו רגע, במידה ולא אז בהמשך המדריך נסביר לכם איך לחבר את האתר לCloudflare.

חיבור האתר לGoogle Tag Manager

Google Tag Manager השירות המופלא של גוגל המאפשר לנו לנהל בקלות ובמהירות תגים ומקטעי קוד תחת ממשק אחד קל ונוח במקום להתעסק עם קוד המקור של האתר. וזה למה בחרתי להתחיל איתו ראשון לפני חיבור כל השירותי צד ג׳ הנדרשים לאתר בהליך קידום אורגני.

כל שירות ניתור, מעקב וכו׳ ידרוש ממכם השתלה של פיסת קוד בתוך האתר, לרוב זה יהיה בקטעי בHeader וBody שנמצאים בקוד HTML של האתר. 

השימוש בתג מנג׳ר של גוגל יעשה לכם חיים קלים ופשוטים. השירות עובד באמצעות שתילת Tag Container מיוחד ויחיד שהוא למעשה תג דינמי המשתנה לפני ההגדרות שאנחנו מגדירים בממשק התג מנג׳ר.

לתוך הקוד תג קונטיינר הזה אנחנו יכולים להשתיל כל קוד שנרצה להשתמש בו לרוב זה יהיה למטרות אימות בעלות, ניתור נתונים וכו׳.

לגוגל תג מנג׳ר שימושים רבים גם בקידום אורגני וגם בפרסום ממומן. אני ירחיב על זה במאמר בנפרד בהמשך. 
אך להתחלה מספיק שתרשמו ותגדירו את הבסיס של התג מנג׳ר.

אתם נכנסים ל – tagmanager.google.com נרשמים ומקבלים 2 קודים להטמעה חד פעמית בbody ובheader של האתר. לאחר ההטעמה כל השליטה בהטמעת קודים נוספים עוברת לממשק התג מנג׳ר והוספת ״קטע קוד״ חדש נחשבת להוספת תג חדש. ישנם עוד אפשרויות כמו טריגרים, מעקבים וכו׳ אבל כמו שאמרתי אני ארחיב על זה בהמשך עם מדריך מפורט ומקצועי.

חיבור האתר לGoogle Analytics

Google Analytics הוא אחד מהשירותים החינמיים המוצעים על ידי גוגל. אנליטיקס נועד לאיסוף ויצירת נתונים סטטיסטיים מפורטים אודות תנועת הגולשים באתר שלכם כולל פירוט על מקורות התנועה ועוד.

השירות הושק לראשונה בשנת 2005 לאחר שגוגל קנתה את הטכנולוגיה מחברת Urchin.

לGoogle Analytics יש יכולות ניטור מדהימות המעניקות לנו יכולת לעקוב אחר מדדים חשובים מאוד בתנועת הגולשים באתר.
תוכלו למדוד את מספק הגולשים לתקופה מסוימת, זמן השהיה הממושך, שיעור נטישה (Bounce Rate) ועוד.

היתרונות הבולטים של שימוש באנליטיקס הם:

  • המערכת היא חינמית לגמרי וזהו חסכון כספי משמעותי מול מערכות ניטור אחרות בשוק.
  • התקנה קלה וממשק ידידותי למשתמש
  • הגדרת מטרות ויעדים
  • דוחות בזמן אמת
  • אינטגרציה מלאה עם מערכות גוגל כמו search console, adwords וכו׳

כל מקדם אתרים חייב להשתמש בGoogle Analytics בכדי לקבל אינדיקציה על הליך הקידום.
חשוב לבדוק ולבחון את התנועה האורגנית לאתר, לנתר בעיות שיכולות להוות כמעצור לקידום אורגני ולטפל בהם במהרה.

החיבור לGoogle Analytics הוא די פשוט במידה וחיברתם את האתר לתג מנג׳ר.
דבר ראשון אתם נרשמים לשירות, לאחר מכן תקבלו קוד מעקב שמתחיל ב ga עם מספר ספרות.

אתם מעתיקים את הקוד וניגשים לתג מנג׳ר ופותחים תג חדש, קובעים לו שם ובוחרים מהתגים המובנים את
Google Analytics Universal. מזינים את הקוד שקיבלתם מהאנטליקיס בתג ומגדירים את הטריגר על All Pages.

לאחר הפעולה הזאת אל תשכחו לעשות Submit. וזהו יש לכם אנליטיקס מחובר לאתר.

חיבור האתר לכלי SEO מתקדמים

בעולם הקידום אתרים קיימים עשרות כלים מתקדמים לניטור, מעקב, מחקר ועוד.
אם אתם מקדמי אתרים אתם בטוח מכירים את המומלצים מביניהם, Ahrefs ו Semrush.

Ahrefs – הוא למעשה כלי למעקב קישורים ומחקר דומיינים אבל עושה הרבה יותר מזה.
הכלי נותן לכם יכולת לחבר את האתר שלכם בתור פרויקט SEO וינתר עבורכם בעיות נפוצות, קישורים שבורים, שינוי במיקומים בביטויי מפתח, קישורים נכנסים וקישורים יוצאים, כמות הביטוים עליהם אתם מקודמים ועוד.

Ahrefs אומנם כלי לא זול ומתחיל מ99$ וצפונה אך בהחלט שווה את המחיר והייתי אומר שהוא די חובה לכל מקדם אתרים.
בהמשך המאמר אני ארחיב עליו יותר.

Semrush – בדומה לAhrefs גם Semrush נותן פחות או יותר את אותם האפשריות אך אם הייתם שואלים אותי במה לבחור אז ללא ספק זה היה Ahrefs.

בדומה לשאר שירותי הניתור, גם השירותים האלו דורשים אימות על בעלות על הדומיין,
ותאלצו להוסיף רשומת TXT במנהל הDNS עם הקוד שהשירות מנפיק לכם.

תוכן - כל מה שאתם צריכים לדעת

אז כמו שציינתי מקודם, תוכן הוא ה״המלך״, ללא תוכן איכותי וייחודי לא תוכלו להתקדם לשום מקום.
אל תתנו לתחום העיסוק/הנישא שלכם להטעות אתכם, גוגל אוהבים תוכן איכותי וכמה שיותר.

תוכן לSEO או תוכן איכותי? אז זהו שאני לא מאמין בשטות הזאת שנקראית תוכן לSEO.
כל תוכן צריך להיות איכותי, קריא, מעמיק ומניע לפעולה. המטרה שלנו להשאיר את הגולשים באתר כמה שיותר ולבצע פעולות שבשבילנו נחשבות כהמרות, כגון לחיצה על קישור אפיליאציה כל שהוא, רכישה של מוצר, מילוי טופס לידים וכו׳.

בקידום אתרים ישנה המלצת תוכן שאומרת שכל עמוד חייב להכיל מינימום 350 מילים בכדי שהוא ידורג ויאונדקס ע״י גוגל.
אבל ישנם אתרים שלא זקוקים למאמרים של 350 מילים ולפעמים גם 150 מילים עם סרטון וכמה תמונות יכול לתת את האפקט. 

בתאכלס? אם יש עיניין בתוכן שלכם גוגל תזהה את זה ותקפיץ אתכם למקומות הראשונים כי בסך הכל המטרה הסופית שלה זה לספק את הגולש בתוצאה הרלוונטית ביותר לשאילתה.

כתיבת תוכן/מאמרים בצורה נכונה

אז זה לא מספיק ״רק״ לכתוב מאמרים ולעלות לאתר, הם צריכים להיות נגישים וכתובים בצורה נכונה וברורה כדי שגם הגולשים וגם המנועי חיפוש יבינו על מה מדובר. 

בכל עמוד אינטרנט שמכיל תוכן מומלץ להשתמש בכותרת ראשית אחת (H1). 
כתיבת H1 Title בצורה נכונה תעזור למנועי החיפוש להבין על מה מדובר בעומד.

חובה לשלב כותרות משניות H2, H3 וכו׳ בין פיסקאות טקסט בתוכן.

מומלץ לשלב קישורים פנימיים עם אנקורים מגוונים 

 

איך להמנע מיצירת תוכן כפול

המונח ״תוכן כפול״ מתייחס לתכנים זהים או דומים מאוד אחד לשני הנמצאים על אותו אתר/דומיין.
ברוב המקרים התוכן הכפול נוצר ללא כוונה (כך אני מקווה) בגלל מספר טעויות בהגדרות האתר או בטכנלוגיה שבנוי האתר, לדוגמא: 

  • חנויות דיגיטלים שבהן יש מוצר זהה בכמה וריאציות והמערכת יוצרת כתובת URL שונה לכל אחד.
  • פורום המייצר דפים רגילים בשימוש במחשב ובנוסף בגלישה דרך המובייל מייצר דפים מוצמצמים עבור מכשירים ניידים

וישנם עוד מגוון סיבות בהן יכול להווצר תוכן כפול שעליהן נרחיב בהמשך במאמר מפורט ומלא.

אז מה עושים במידה ויש מספר דפים עם תוכן כמעט זהה או זהה לחלוטין? 
ניתן לציין את כתובת ה-URL המעודפת דרך קביעת כתובת URL כגרסה הקנונית/רשמית ועל זה אסביר למטה.

במידה ותנסו להגדיל ראש ותשכפלו תוכן בכוונה, הסיכון לקבל ענישה ע״י גוגל יגדל וזה דבר שאתם לא רוצה שיקרה.

תג קנוניקל (Canonical Tag)

תג קנוניקל (Canonical Tag) הוא פיסת קוד שנמצאת בתחילת העמוד (אלמנט HTML) שמאפשר לכם למנוע בעיה של תוכן כפול במנועי החיפוש, למעשה התג אומר למנועי החיפוש איזו גירסה מעודפת של אותו עמוד.

אז כמו שאמרתי, אם יש לכם תוכן דומה מאוד באתר או אופילו זהה לחלוטין, למשל עמוד שיש לו גירסת מובייל ובנוסף גם גירסת דסקטופ, מנועי החיפוש יחשיבו את הגירסאות האלו כתוכן משוכפל של אותו עמוד. גם לזה יש פתרון והוא נקרא תג alternate שעליו ארחיב בהמשך.

במידה ולא נגדיר תג קנוניקל מנועי החיפוש יבחרו לבד את הגירסא המעודפת מבין העמודים עם התוכן המשוכפל.

על פי פרסומי גוגל, הם למעשה לא נתנו הנחיה מחייבת בכל הקשור לתג קנוניקל, אך צייצו שבמידה ובעל האתר יבצע בקשה זו אז הוא ״יעריך מאוד״ את מילויה.

תגי קנוניקל יושבים בהדר של האתר ונראים ככה:

תג אלטרנייט (alternate)

תג alternate עוזר לנו לספר לגוגל איזה תוכן הכי רלוונטי מבין מספר גרסאות דומות של תוכן.
בשונה מתג הקנוניקל שאומר למנועי החיפוש לא לאנדקס את העמוד שאינו מצויין בתג, תג אלטרנייט נועד להמליץ למנועי החיפוש שכן לאנדקס את כל העמודים הרלוונטים בגרסאות שונות.

אז מתי בעצם עושים שימוש בתג alternate? לדוגמא, אם יש לכם אתם עם מספר שפות שהשינוים בו לא משמעותיים אך עדיין אנחנו רוצים שגוגל תנגיש לכל מדינה את האתר בשפה שלה, פה יבוא לביטוי תג האלטרנייט שמסביר לגוגל לאנדקס את כל אחד מהעמודים, מה הם העמודים, ועושה לה סדר בבלאגן.

מוזמנים לצפות בסרטון של גוגל המסביר על אתרים בעלי מספר שפות ושימוש בתג alternate בצורה נכונה:

תמונות ותגיות ALT

משלבים תמונות בתוך האתר והמאמרים? אז כן, גם להם אנחנו צריכים לעשות אופטימיזציה ולעזור לגוגל בהליך מיפוי התמונות.

SEO טכני (On Page SEO)

הצד הטכני של קידום אתרים אורגני, המכונה גם On Page SEO זאת אומרת אופטימיזציה לעמודים והיבטים טכניים .
כולל בתוכו מגוון רחב של בדיקות, חוקים שצריך להצמד אליהם, הגדרות מתקדמות, ובכללי אופטימיזציה לכל מה שניתן לעשות לו אופטימיזציה. 

הצד הטכני של הSEO נועד לרוב בכדי לשפר את הנראות של האתר במנועי החיפוש, לשפר את הקלות שבא הזחלנים סורקים את האתר שלנו וליצור להם ״חיים קלים״ בכדי ש״יאהבו אותנו״.

כמובן שאופטימיזציית OnPage מקצועית יכולה להשפיע על התוצאות במיקומים וללא אופטימיזציה כזאת לא תוכלו להגיע לאף תוצאה רצויה במיוחד על ביטוי מפתח תחרותיים.

הגדרת Meta Title

תג כותרת הנקרא Meta Title הוא אחד האלמנטים החשובים שיש בכל הליך של קידום אתרים אורגני.
הוא משפיע על מספר דברים חשובים והגדרתו בצורה נכונה יכולה לשנות את המשחק.

תג הכותרת הוא למעשה הכותרת של עמוד מסוים המוצג בדף בתוצאות החיפוש (SERP).
והוא משמש כשער הכניסה לאתר שלכם, כתיבת הכותרת בצורה חכמה ושיווקית תעלה לכם את אחוזי הCTR
ותעניין יותר את הגולשים להבין מה קורה בפנים.

ללא הגדרה של תג הכותרת, מנועי החיפוש יבחרו לבד את הכותרת על פי תגיות שהגדרת בתוך העמודים,
לרוב זה תו תהיה תוצאה שגויה ולא איכותית.

תג הכותרת הוא ללא ספק אחד ההגדרות החשובות ביותר בהליך קידום אורגני, והוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על שיעור ההקלקות אצלכם באתר (CTR). 

הגדרת Meta Description

תג התיאור גם הוא אלמנט חשוב מאוד והוא המספק למנועי החיפוש ולגולשים עצמם, סיכום קצר של העמוד אליו הם הולכים להכנס. למעשה הוא ותג הכותרת הם חלק בלתי נפרד מאופטימיזציית העמוד למנועי החיפוש.

תג התיאור גם הוא פרמטר חשוב שיכול לשפר את הCTR שלכם נפלאות. 
האורך האופטימלי של תיאורי מטא יכולים להיות בכל אורך, אך מנועי החיפוש מקצרים את הטקסט ל155-160 תווים ולכן יש להצמד לחוקיות הזאת ולתמצת בצורה נכונה ועד כמה שאפשר את העמוד אליו הולכים להכנס.

חשוב לשלב מילות מפתח שהעמוד מתייחס אליהן אך לא בהגזמה. צריך ליצור תיאור משכנע שהגולשים ישתכנעו ללחוץ עליו.
תיאורי מטא צריכים להיות ייחודים ושונים מתיאוריה לעמודים אחרים.

קובץ הRobots.txt

קובץ הRobots.txt הוא קובץ הנמצא בשרת האחסון בתיקיית האתר שלכם והוא נגיש לקריאה לקראולרים ולמנועי החיפוש.
בקובץ הזה אנחנו למעשה שולטים בקראולרים של מנועי החיפוש שסורקים את הרשת תמיד.

אנחנו יכולים להגביל סריקה של רובוטים מסוימים, להסתיר חלקים מסוימים באתר ממנועי החיפוש ועוד.

קובץ הRobots.txt הוא למעשה ספר הוראות למנועי החיפוש עבור האתר שלכם.

קובץ הSitemap.xml

קובץ הSitemap.xml ובעברית פרוטוקול מפת האתר, הוא סוג של רשימה המרכזת את כל הקישורים של האתר שלכם.
קישורים אלו יכולים להיות, עמודים, תמונות, סרטונים וכל סוג של קובץ בעל URL עם גישה פתוחה.

Sitemap כשמו הוא, הוא סוג של מפה המראה למנועי חיפוש בידיוק היכן לגשת ולסרוק, דבר החוסך משאבים וגורם לאינדוקס מהיר יותר. בנוסף הSitemap אומר לגוגל מתי עודכנו הדפים האלו, באיזה תדירות הדף מתחלף, וגרסאות נוספות של אותם עמודים עם יש.

למרות זאת, קובץ Sitemap על פי גוגל הוא לא חובה וגוגל טוענת שבמידה וההירכיה באתר ומבנה הקישורים בנוי בצורה נכונה אז הם יצליחו לגלות את כל האתר במלואו, אך הם טוענים שבמידה ותעשו שימוש בקובץ זה, יתכן שיפור מסוים בסריקות, בקצב הזחילה ובאינדוקס עמודי האתר.

תקציב זחילה

אז כמו שאמרנו קודם, סריקת האתר שלכם עולה לגוגל כסף ומשאבים רבים, לכן גוגל מקציבה לכל אתר תקציב זחילה.
תקציב הזחילה הוא מספר העמודים אותם ה״זחלן״ של מנועי החיפוש סורק ומאנדקס עמודים באתר שלכם בזמן נתון מסוים.

ישנה אפשרות שהאתר שלכם יהיה גדול, והזחלן לא יספיק לסרוק את כל האתר שלכם בפעם אחת כי הוא יהיה מוגבל בתקציב שהוא למעשה זמן השהיה של הזחלן וכמות המידע שהוא סורק בין לאתר לאתר. וייתכן שחלק מהעמודים לא יאונדקסו בכלל אלא אם תבקשו זאת במפורש ותנהלו את תקציב הזחילה שלכם דרך הGoogle Search Console.

תקציב זחילה רלוונטי יותר לאתרים ענקיים המחזיקים בכאלפי עמודים ורוצים שהכל יתאנדקס ויהיה מעודכן בSERP.
אם אתם מקדמים אתרי נישה, תדמית, חנויות קטנות וכו׳ אין לכם צורך להתעסק עם זה.

בשביל לעשות אופטימיזציה לתקציב הזחילה נדרשת הבנה שלו לעומק שאת זה נרחיב במדריך מלא בהמשך.

זמני טעינה וחווית משתמש

אז זה לא משנה כמה קישורים תשיגו, כמה תוכן תכתבו, במידה וחווית המשתמש באתר שלכם שכוללת בתוכה הרבה פרמטרים, תהיה לא נעימה ולא ריספונסיבית, האתר שלכם לא יתקדם לשום מקום.

עם השנים מנועי החיפוש שמים דגש יותר ויותר על חווית המשתמש וזמני טעינת העמודים באתרי אינטרנט.
הם ינסו להרחיק ככל שניתן את הגולשים שלהם מאתרים איטיים ולא נוחים לשימוש. ולא משנה עד כמה תשקיעו.

כי בתאכל׳ס מי נהנה לגלוש באתר שלוקח לכל עמוד שלו להטען חצי דקה? 
אופטימיזציה למהירות האתר היא צעד חשוב מאוד שלא ניתן לדילוג. מהירות האתר מושפעת ממגוון דברים כמו: אחסון האתר שלכם, פלטפורמת הCMS, תמונות וסרטונים, קבצים Javascript מרובים, אנימציות ואפקטים ועוד.

בנוסף לכל זה יש לקחת בחשבון את צד המשתמש שגם הוא למעשה סובל מצוואר בקבוק בעקבות שימוש בWifi או רשת סלולרית, איכות האינטרנט שלו, עומס על הרשת ועוד. לכן חשוב לעשות אופטימיזציית מהירות אופטימלית בכדי להבטיח שמהצד שלכם כביכול העמודים באתר יטענו בזמן הקצר ביותר.

מהירות האתר הוא פקטור מאוד חשוב בחווית המשתמש ולא משנה עד כמה האתר יהיה מעוצב ללא טעינה מהירה הגולשים פשוט יברחו מהאתר. 

קישורים

קישורים קישורים קישורים, אין מקדם שלא מתבסס עליהם. ובכן הם אחד הדברים החשובים ביותר בהליך קידום אתרים אורגני ולמעשה חלק בלתי נפרד מהשגת תוצאות איכותיות והתקדמות בתוצאות החיפוש.

קישורים הם למעשה ״המלצות״, אתר אחד ממליץ על אתר אחר בדרך כלל זה יהיה באותו נישה או נושא עליו מדבר העמוד שמנפיק את הקישור היוצא. קישורים מתחלקים לשתי קטגוריות עיקריות, קישורים חיצוניים וקישורים פנימיים שתחתם יש את סוגי הקישור, NoFolllow/DoFollow ועוד כמה שפחות מעניינים אותנו עכשיו.

זה נשמע די קל, אך השגת קישורים איכותיים שבאמת יתנו אפקט ויעבירו סוג של ״כוח״ להליך הקידום יכולה להיות משימה לא פשוטה. בשביל להשיג קישורים בצורה ״טבעית״, תצטרכו להיות אוטוריטות בתחום שלכם, להיות סופר מעניינים ומפורסמים ואולי מישהו יסקר אתכם ויוציא קישור לאתר שלכם. 

לכן שוק קניית הקישורים נמצא תמיד בעליה עם התקדמות האינטרנט והצורך לקדם את האתרים למקומות ראשונים.
אך בקניית קישורים יש לקחת מספר פקטורים חשובים וצריך לדעת ממי לקנות אותם. קישורים מאתרי ספאם או אתרים מפוקפקים יכולים לעשות לכם רק נזק לקידום וזה משהו שאתם לא רוצים.

פרופיל קישורים חיצוניים בשיטה אסטרטגית

המונח פרופיל קישורים חיצונים למעשה מתייחס לכמות וסוג הקישורים שאתם מקבלים מאתרים ״ממליצים״.
למעשה זה חלק מאוד מרכזי בהליך קידום אורגני וכמו שאמרתי ללא קישורים חיצוניים יהיה לכם קשה מאוד להתקדם בתוצאות.

קצב גידול בכמות הקישורים – צריך לשמור על קצב גדילה נכון והגיוני בכדי לא לסמן לגוגל שאנחנו כביכול מקבלים קישורים באופן טבעי. לדוגמא, אם בחודש אחד קיבלתם 5 קישורים חיצוניים וחודש הבא תקבלו 75 קישורים חיצוניים וחודש לאחר מכן שוב תקבלו מספר נמוך/גבוה משמעותית מחודש קודם, זה דבר שיכול לאותת לגוגל שהקישורים הללו אינם טבעיים ולמעשה לא יתנו שום אפקט בהליך הקידום שלכם.

טבעיות – אנחנו חייבים לשמור על טבעיות בהנפקת הקישורים וזה אומר שבנוסף לקצב הגדילה, צריך לדעת לגוון. גיוון יכול לבוא על ידי ביטוי בanchor-text, באתרים מהם אתם משיגים קישורים, בסוגי המאמר וכמות הטקסט ועוד.

רלוונטיות – מידת הרלוונטיות של האתרים מהם אתם משיגים קישורים חיצוניים חייבת להיות גבוה. לדוגמא, אתר המספק ציוד לאינסטלטורים יכול להמליץ על אינסטלטור בתור בעל מקצוע. אך לא משהו כמו חנות פלאפונים מוציא קישור לטכנאי מזגנים. 

קישורי DoFollow

DoFollow הוא סוג של תכונת ברירת מחדל שקישור מקבל בזמן הנפקתו הניתנת לשינוי ע״י המנפיק.
פקודת הDoFollow למעשה אומרת למנועי החיפוש שכדאי להם לעקוב אחר הקישור הבא, ולמעשה הם מעבירים ״כוח״ מאתר אחד לאתר אחר. כל קישור שנכנס לעמוד מסוים מעביר לו סוג של כוח/השפעה שיכולה לפעמים להיות חיובית ולפעמים שלילית.

למעשה אתרים שמקבלים הרבה קישורים DoFollow עשוים להיות יותר מקודמים במנועי החיפוש לעומת אתרים שרוב הקישורים שלהם NoFollow שעליו נרחיב בהמשך. 

קישורי NoFollow

בשונה מקישורי DoFollow, קישורי NoFollow נועדו כדי להודיע למנועי החיפוש לא לעקוב/לא להעביר כוח לאתר המופיע בקישור. למעשה גוגל עדיין תעקוב אחריהם ועדיין תוכלו לראות אותם בפרופיל בקישורים שלכם בGoogle Search Console או בתוכנות מעקב אחרות.

גוגל כביכול ממליצה לעשות שימוש בקישורי NoFollow כאשר משתשים בתכנים פרסומיים, באנרים באתרים וכו׳.
ישנה דעה רובחת שקישורי NoFollow ״תורמים״ להליך הקידום וכן עושים אפקט כל שהוא. כל מקדם עם האמונות שלו.

מה שאני יכול להגיד לכם מניסיון אישי שקישורי NoFollow עושים איזה שהוא אפקט ותמיד טוב לקבל קישורים מאתרים איכותיים גם אם הם לא DoFollow. 

קישורי Sponsored

קישורי sponsored נועדו בכדי לסמן למנועי החיפוש