אם אתם מתעסקים בSEO ובניית אתרים ביום ביום, אז כמובן שיצא לכם לשמוע על המושגים ATF (Above the Fold) ו-BTF (Below the Fold) או בעברית זכה ״מעל/מתחת לקפל״.
אז מה זה אומר ATF וBTF בעולם הSEO והאתרי אינטרנט ואיך אנחנו תוקפים את זה? כל הפרטים במאמר הבא:
ATF (Above the Fold) – מעל לקפל
המונחים ATF(Above the Fold) ו-BTF(Below the Fold) מגיעים אלינו מעולמות הUX/UI, עיצוב אתרים וגם קצת מעולם השיווק / Email Marketing שגם משתמשים בטכניקות אלו שימוש רב.
ATF(Above the Fold) ״מעל הקפל״ – מתייחס לתצוגת האתר הראשונה שמשתמש נכנס ורואה ללא שום גלילה או תזוזה.
BTF(Below the Fold) ״מתחת לקפל״ – מתייחס לתוצאות האתר שמגיעות למשתמש ישר לאחר הגלילה הראשונית.
בעידן הטכנולוגי של היום, המשתמשים/גולשים עושים שימוש רחב יותר בסוגים שונים של מחשבים/סמארטפונים/מסכים וכו׳
גולש ממוצע יכול להכנס לאתר מסוים בבוקר דרך הפלאפון ושהוא מגיע למשרד הוא יכנס דרך הMAC שלו לדוגמא, ובעצם ישתמש במסכים שונים ברזולציות שונות
ויחווה כל פעם חוויה שונה בכניסה לאתרים.
עיניין הרזולציות שבהם המשתמש עושה שימוש מאוד חשוב, וארחיב עליו בהמשך.
פיצול אתר ל2 חללים – להסתכל על אתרים בצורה אחרת
ברגע שתתחילו להסתכל על אתרים בצורה הזאת, יהיה לכם יותר קל להבין היכן למקם את האלמנטים החשובים שיגרמו למשתמש כן לגלול למטה או לבצע פעולה שתכוונו אליה מראש.
כמו שהסברתי לפני:
Above the Fold (מעל לקפל) – כל התוצאות שמוצגות בטעינה הראשונית ללא שום גלילה או תזוזה.
Below the Fold (מתחת לקפל) – כל התוצאות שמוצגות לאחר שאנחנו מתחילים לגלול מטה/לצדדים או כל תזוזה שאנחנו מבצעים.
חשוב מאוד להבין שהATF גורם למשתמש להגיע לBTF, המידע בATF צריך להיות סופר רלוונטי, משהו שיעודד את המשתמש לבצע את הפעולה הרצויה ולהגיע לעמודים שאנחנו רוצים שהוא יגיע.
הגדרת ATF וBTF נכונים צריכים להעשות כבר בשלבי הwireframe (שלבי התכנון של האתר) בשביל לחסוך כמה שיותר זמן כי כמו שאני תמיד אומר, זמן = כסף, ובSEO כל מאית השניה חשובה.
חשיבות הרזולציות
כל המדדים של הATF מתבססים על רזולציית המסך של המשתמש.
משתמש ברזולציה 1920×1080 (Full HD) יראה תוצאה שונה ממשתמש ברזולציה של 1366×768.
לכן יש להשים לב לריספונסיביות האתר לרזולוציות שונות ויש לדאוג שכל התוכן שאנחנו רוצים שיועבר בATF עובר בכל הרזולציות ומותאם לכל הגדלים.
זיהוי הרזולציות של המתמשים באתר
סביר להניח שאתם משתמשים בGoogle Analytics לניתוח ומדידה.
בAnalytics יש לנו אפשרות לראות את המכשירים, רזולוציות, ומערכות הפעלה בהם משתמשים הגולשים באתר.
איך רואים את זה? הסבר בתמונות שלפניכם:
איך מקשרים את זה לעולם הSEO?
בשביל לעשות סדר ולהבין את זה יותר לעומק, נחלק את הATF/BTF ל2 עולמות, OFF Site ו-ON Site.
החשיבות של ATF וBTF ברמת האתר:
דבר ראשון, כל בעל אתר ירצה שהגולשים שלו יבצעו את הפעולה הסופית של רכישה/השארת פרטים או whatever, כל סוג של המרה כל שהיא.
לכן לATF יש חשיבות רבה בכל הקשור לאחוזי נטישה (Bounce Rate) גבוהים כבר בשלב ״הנחיתה״ באתר וגם לBTF יש חלק לא קטן,
כי בסופו של דבר אם תעשו ATF כמו שצריך והמשתמש יגלול לתוכן רדוד ומשעמם אז זה לא יתן את האפקט הרצוי של השימוש בטכניקה זו.
כל אתר שואף לBounce Rate נמוך וזמני שהייה גבוהים. ATF שהוא ״Action Bate" נקרא לזה, ישפר לכם משמעותית את זמני השהייה, יוריד את אחוזי הנטישה ויעשה לכם רק טוב.
ATF חשוב מאוד ברמת המשתמש, אך גם מנועי החיפוש עושים שימוש במדד זה כדי להבין איך האתר שלנו בנוי ולדרג אותו כמה שיותר מדויק.
לכן חשוב להגדיר הירככית כותרות נכונה, להשתדל שהH1 והתוכן החשוב תמיד יהיו באיזור הATF.
אך גם לא להזניח את הBTF ששם בעצם הפעולה של המשתמש צריכה להתצבע.
החשיבות של ATF ו-BTF במנועי החיפוש
פה נכנס החלק המעניין יותר, הATF וBTF במנועי החיפוש.
להגיד לכם שהATF הוא 99% בסרגל החשיבות זה יהיה מובן מאליו. (אני מקווה)
אין ספק שמה שהמשתמש רואה בשלב ה״נחיתה״ שלו לאחר חיפוש כל שהוא, במידה והוא כתוב נכון ושיווקי, יעבוד טוב יותר ממה שמתחתיו.
דוגמא למדדי ATF וBTF בגוגל:
בתמונה שלמעלה תוכלו לראות דוגמא לATF בתוצאות החיפוש בגוגל.
משתמש עם מסך ברזולוציה 1920×1080 יראה 2 פרסומות, 1 featured snippet ואת תוצאות 1 ו-2 באורגני.
לעומת משתמש עם מסך ברזולוציה 1440×900 שיראה רק 2 פרסומות, featured snippet ולא יראה תוצאות אורגניות באיזור הATF.
אז מה שאנחנו יכולים ללמוד ולהבין מזה זה שיש ביטוים תחרותיים שגוגל מציגה באיזור הATF תוצאות ממומנות, featured snippet, תוצאות 0 וכו׳ ולכן הסבירות שהמשתמש ״יומר״ בתוצאות האורגניות יורדת.
אם תעשו בזה שימוש במחקר שלכם זה יכול לסנן לכם המון ביטוים שחשבתם שאולי יביאו לכם טראפיק והמרות אבל בעצם לא נותנים שום אפקט גם במקום הראשון.
גוגל וATF
בשקט בשקט עם השנים, ובלי להשים לב כל כך, גוגל עושה שימוש נרחב במדדי הATF, שימוש שלא הוטיב עם בעלי האתרים, כמו תוצאות 0 למשל.
אך אנחנו יכולים ללמוד מזה הרבה, לאחר שגוגל הכניסה את תוצאות 0 בגוגל ובעלי אתרים התלהבו שהם מופיעים מעל כולם, הם בעצם גילו שגוגל לקחה את הפסקה הרלוונטית ביותר למשתמש
והציגה אותו בתוך הממשק שלה וככה גרמה למשתמש להשאר באתר שלה, להרוויח את הזמני שהייה שלו, את האמון שלו ועוד.
דוגמא לתוצאות 0 בגוגל:
גוגל אם השנים הולכת ומשקיע יותר ויותר במדדי הATF כדי לפתור למשתמשים את השאליתות כבר בתוך הפלטפורמה ולא להעביר לנו טראפיק, כן כן אתם קוראים נכון.
אז אל תמהרו להיות בתוצאה 0 ואם כבר הגעתם לשם אז תעשו את זה כמו שצריך אם תוצאה שכן תגרום למשתמש להקליק ולהבין מה יש עוד לאתר שלכם להגיד.
סיכום
מדדי הATF והBTF הם כלי חשוב בהבנה של הקהל שלנו ובכיוונון האתר ותוצאות החיפוש להמרות וקליקים רבים יותר.
במידה ותעשו בהם שימוש נכון תראו שיפור רב בהמרות, CTR, זמני שהייה, אחוזי נטישה ועוד.
אפשר להסתכל עליהם בהמון אספקטים, נתתי לכם פה את הבסיס + כמה בונוסים, תקחו את זה מפה ותרוויחו את הידע שלכם בנושא, למי שרוצה לתת עוד ערך ללקוחות שלו או לאתרים של עצמו.
בהצלחה.