מנועי החיפוש המובילים בישראל

גוגל (Google) ממשיכה לשמור על מעמדה כמובילה הבלתי מעורערת בתחום מנועי החיפוש באינטרנט, הן ברמה הגלובלית והן בשוק הישראלי. רוב גולשי האינטרנט נוטים להשתמש במנוע החיפוש של גוגל כברירת מחדל עבור כל שאילתת חיפוש, ואף מגדירים את דף החיפוש של החברה כדף הבית בדפדפן שלהם. יחד עם זאת, חשוב לציין כי קיימים מתחרים משמעותיים נוספים בתחום מנועי החיפוש, הראויים לתשומת לב.

למרות שמנועי חיפוש אלטרנטיביים אלו נהנים מפופולריות רבה כשלעצמם, הם עדיין מוצללים על ידי הדומיננטיות של גוגל בשוק. במאמר זה, נסקור לעומק את השחקנים המרכזיים בתעשיית מנועי החיפוש באינטרנט, תוך התמקדות במאפייניהם הייחודיים והבולטים. בין אם מדובר במנועי חיפוש בינלאומיים או כאלו הפועלים בזירה המקומית, נעמיק בניתוח מעמדם ותרומתם לחוויית הגלישה של המשתמשים. הבה נצלול פנימה ונחקור את עולם מנועי החיפוש המגוון והתחרותי.

1 – מנוע החיפוש הגדול והפופולרי ביותר בעולם: Google

כתובת האתר: www.google.co.il

המונופול הכמעט מוחלט של גוגל בתחום מנועי החיפוש באינטרנט, ללא תלות בסוג המכשיר, מהווה עובדה מרשימה ומפתיעה. מנוע החיפוש של Google זוכה לפופולריות יוצאת דופן, כאשר היקף השימוש בו עולה משמעותית על זה של כל מנועי החיפוש האחרים ביחד. נכון להיום, גוגל מחזיקה בנתח שוק עצום של 92.26 אחוזים בזירה הגלובלית של מנועי החיפוש – הישג מרשים ביותר, בפרט בהתחשב בפרק הזמן הקצר יחסית מאז הקמת החברה.

מנוע החיפוש של גוגל, שפותח בשנת 1996 על ידי סרגיי ברין ולארי פייג', הוא עובדה מוכרת לרבים. אולם, מה שאולי נעלם מעיני הציבור הוא שבשנת 1999, השניים הציעו למכור את גוגל לחברת האינטרנט Excite תמורת סכום צנוע של 750,000 דולר בלבד. Excite דחתה את ההצעה, וסביר להניח שמאז ועד היום, בעליה מתחרטים על מה שנחשבת לאחת ההחלטות העסקיות הגרועות ביותר בהיסטוריה. נכון לאוקטובר 2020, שוויין המצרפי של גוגל וחברת האם שלה, Alphabet, מוערך בסכום אסטרונומי של כטריליון דולר.

כפועל יוצא מכך, נכון לרגע זה, לארי פייג', מנכ"ל אלפבית, מדורג במקום התשיעי ברשימת האנשים העשירים בעולם (כאשר במקום הראשון נמצא ג'ף בזוס, מנכ"ל ענקית הסחר המקוון אמזון), עם הון אישי נקי של 75.4 מיליארד דולר. סרגיי ברין, נשיא אלפבית, תופס את המקום העשירי ברשימה, עם הון אישי מדווח של 73 מיליארד דולר.

בימינו, גוגל היא הרבה יותר ממנוע חיפוש בלבד. החברה פיתחה מגוון רחב של פתרונות תוכנה, כדוגמת גוגל דרייב, רכשה את פלטפורמת הווידאו יוטיוב, השיקה קו סמארטפונים ומחשבים ניידים, ואף פיתחה כלי רכב אוטונומיים. ראוי לציין שגוגל מפעילה גם מנועי חיפוש נוספים, מלבד מנוע החיפוש הראשי שלה, ובהם מנוע החיפוש Ask, שהוא שביעי בגודלו בעולם (ונדון בו בהרחבה בהמשך). בנוסף, החברה מעדכנת באופן קבוע את עמוד תוצאות החיפוש הראשי שלה, במטרה לספק מגוון פורמטים של תוכן מועיל, כגון ה-Featured Snippets.

2 – מנוע החיפוש בינג (Bing)

כתובת האתר: www.bing.com

Microsoft Bing מחזיק בעמדה השנייה בגודלה בעולם עם נתח שוק של 2.83 אחוזים. למרות היותו קטן יותר בהשוואה לענק החיפוש גוגל, בינג מצליח לשמור על נוכחות משמעותית במדינות רבות ברחבי הגלובוס.

מנוע החיפוש, אשר נמצא בבעלות ותפעול של חברת מיקרוסופט, מהווה התפתחות של מנועי החיפוש הקודמים של החברה, MSN Search ו-Windows Live Search.

בדומה לגוגל, גם בינג מארגן את תוצאות החיפוש שלו בכרטיסיות נפרדות, כגון תמונות, סרטונים, מפות וחדשות. יחד עם זאת, בעוד שדף הבית של גוגל מתאפיין בעיצוב מינימליסטי ונקי, בינג בחר בגישה שונה, ומציג תמונת רקע מרהיבה וקישור לעמוד החדשות של Microsoft Bing.

ביולי 2009, מיקרוסופט ויאהו! הכריזו על הסכם שיתוף פעולה, לפיו האלגוריתם של בינג ישמש כבסיס למנוע החיפוש של יאהו!, המדורג כיום במקום השלישי בעולם (נרחיב אודותיו בהמשך).

על אף נתח השוק הנמוך יחסית של בינג בהשוואה לגוגל, בעלי עסקים אינם יכולים להתעלם ממנו. אמנם כמות המשתמשים בבינג פחותה, אך עדיין מדובר בלמעלה ממיליארד ביקורים חודשיים – נתון מרשים בפני עצמו. בנוסף, בעוד שרוב העסקים ומקדמי האתרים מרכזים את מאמציהם סביב גוגל, התחרות על מיקומים אורגניים וממומנים בבינג נמוכה יותר. לפיכך, השקעה בקידום במנוע החיפוש של מיקרוסופט עשויה להתברר כמהלך מניב ומשתלם מבחינה שיווקית.

3 – מנוע החיפוש יאהו (Yahoo!)

כתובת האתר: www.yahoo.com

יאהו!, אחת מחלוצות ענף האינטרנט, ממוקמת במקום השלישי ברשימת מנועי החיפוש המובילים ברחבי העולם, עם נתח שוק המהווה 1.59 אחוזים מסך החיפושים הגלובליים. ההיסטוריה של יאהו! מרתקת ומעוררת מחשבה באותה מידה. החברה, אשר נוסדה בשנת 1994 על ידי ג'רי יאנג ודייוויד פילו, החלה את דרכה עם אינדקס חיפוש בשם "המדריך של ג'רי ודייויד לרשת האינטרנט העולמית", אך במהרה שינתה את שמה ל-Yahoo!, קיצור של הביטוי "Yet Another Hierarchical Organized Oracle".

עם הרחבת מגוון השירותים והוספת פלטפורמת דוא"ל ויישומים נוספים, שוויה של יאהו! זינק לשיא של 125 מיליארד דולר בשנת 2000. אולם, דווקא אז החל מסע ההידרדרות. בשנת 1998, מייסדי גוגל, לארי פייג' וסרגיי ברין, ביקשו למכור את החברה שלהם ליאהו! תמורת מיליון דולר בלבד, אך ההצעה נדחתה על הסף. למרות היתרון המשמעותי והמשאבים הנרחבים שעמדו לרשות יאהו!, שירות הדוא"ל שלה, Yahoo! Mail, איבד מנתח השוק שלו לטובת Gmail של גוגל. גם פלטפורמת Yahoo! Answers איבדה מהפופולריות שלה מול Quora, ו-Flickr של יאהו! הוכתה על ידי אינסטגרם. מהלכים אלו הובילו להחמצת הזדמנויות משמעותיות עבור יאהו!.

בימינו, מנוע החיפוש של יאהו! מופעל על בסיס הטכנולוגיה של מיקרוסופט בינג, מה שמסביר את הדמיון הרב בתוצאות המתקבלות משני מנועי החיפוש הללו.

4 – מנוע החיפוש הגדול ביותר בסין: באידו (Baidu)

כתובת האתר: www.baidu.com

Baidu, מנוע החיפוש המדורג במקום הרביעי בעולם עם 1.14 אחוזים מנתח השוק הגלובלי, מהווה שחקן מפתח בזירת האינטרנט הסינית. החברה, אשר נוסדה בשנת 2000 ומשרדיה הראשיים ממוקמים בבייג'ינג, מחזיקה בעמדת הבכורה במדינתה, ומשתלטת על כ-75 אחוזים מהחיפושים המקוונים בסין נכון לאוקטובר 2020, בעוד גוגל מצליחה לתפוס רק 2 אחוזים מהשוק המקומי.

Baidu נחשבת לאחת מענקיות הבינה המלאכותית ושירותי האינטרנט המובילות בעולם, אך למרות מעמדה המרשים בסין, נוכחותה מחוץ לגבולות המדינה עדיין מוגבלת. חשוב להדגיש כי סין מפעילה את מערכת הצנזורה המקוונת הנרחבת והמתקדמת ביותר בעולם, דבר המציב אתגרים משמעותיים בפני מנועי חיפוש מערביים כגון גוגל, הנדרשים לעמוד בתקנות ובדרישות צנזורה מחמירות ומסובכות על מנת לפעול בשוק הסיני.

5 – מנוע החיפוש הרוסי: יאנדקס (Yandex)

כתובת האתר: www.yandex.ru

Yandex, מנוע חיפוש מרשים המחזיק ב-0.5 אחוז מנתח השוק העולמי, תופס את המקום החמישי ברשימת מנועי החיפוש הבולטים בישראל ובזירה הבינלאומית. החברה, אשר שמה אומץ בשנת 1993 כקיצור של "Yet Another iNDEXer", שולטת ללא עוררין בשוק הרוסי עם 55% מסך החיפושים במדינה, כאשר גוגל נמצאת הרחק מאחור. בנוסף לרוסיה, Yandex נהנית מפופולריות ניכרת במדינות כמו אוקראינה, בלארוס, קזחסטן, אוזבקיסטן וטורקיה, כמו גם בקרב דוברי הרוסית בישראל.

מעבר לשירותי מנוע החיפוש, Yandex מציעה יותר מ-70 מוצרים ויישומים, ביניהם Yandex Disk – פתרון אחסון ענן בדומה ל-Google Drive. אחד מהיתרונות הבולטים של Yandex עבור משתמשים רוסים טמון ביכולתה להבין לעומק את מבנה השפה הרוסית ואת כללי התחביר בשאילתות החיפוש. השפה הרוסית מאופיינת במורכבות דקדוקית, הכוללת מעל 20 סיומות שונות למילים, המשקפות את היחסים התחביריים במשפט. למרות שמבחינה לשונית הדבר מאפשר דיוק רב יותר, הוא מציב אתגר משמעותי בפני אלגוריתמי החיפוש הנפוצים בעולם. דווקא כאן טמון היתרון התחרותי של Yandex אל מול מתחריה הגלובליים.

כבר בשנת 2011, Yandex ביצעה הנפקה ראשונית בבורסת ניו יורק בהיקף של 1.3 מיליארד דולר, מהלך אשר הציב אותה באותה עת כמנוע החיפוש השני בגודלו בעולם, מיד לאחר גוגל.

6 – מנוע החיפוש הפרטי: דקדקגו (Duck Duck Go)

כתובת האתר: www.duckduckgo.com

DuckDuckGo, מנוע חיפוש ייחודי המחזיק בנתח שוק עולמי של כחצי אחוז, נולד מתוך הצורך לספק מענה הולם למשתמשים המייחסים חשיבות רבה לשמירה על פרטיותם בעת ביצוע חיפושים ברשת. בעידן שבו גוברים החששות סביב מדיניות הפרטיות של ענקיות הטכנולוגיה, ובפרט לנוכח המעקב, הניטור ואיסוף המידע הנרחב שמבצעת גוגל על משתמשיה, DuckDuckGo מציע חלופה מרעננת ומבטיחה.

עבור אותם גולשים החשים אי נוחות מהרעיון שפרטיהם האישיים נאספים ומאוחסנים על ידי ספקי שירותי אינטרנט ומשווקים, או כאלו המעוניינים להימנע מחשיפה למודעות פרסומת המותאמות אישית על בסיס היסטוריית החיפושים שלהם, DuckDuckGo מהווה פתרון אידיאלי. מנוע החיפוש אינו שומר מידע אישי של המשתמשים ואינו עוקב אחריהם באמצעות פרסומות ממוקדות. המשמעות היא שבין אם תחפשו אחר נעלי ספורט או תכנים פחות שגרתיים, לא תמצאו את עצמכם מוצפים במודעות קשורות מצד משווקים באותו התחום בשבועות שלאחר מכן.

יתרה מכך, DuckDuckGo מציעה תוסף ייעודי לדפדפן Google Chrome, המיועד להקל על השימוש במנוע החיפוש ולהנגיש את יתרונותיו. נכון להיום, DuckDuckGo מעבד כ-28 מיליון שאילתות חיפוש מדי יום, וקצב הצמיחה שלו נמצא במגמת עלייה מתמדת. בסופו של דבר, מנוע החיפוש של DuckDuckGo מציע פתרון אופטימלי לכל מי שמבקש לשמור על פרטיותו ועל המידע האישי שלו תוך כדי גלישה באינטרנט.

7 – פלטפורמת השאלות והתשובות: Ask.com

כתובת האתר www.ask.com

Ask, מנוע החיפוש המדורג במקום השביעי בעולם עם נתח שוק של 0.42 אחוזים, החל את דרכו בשנת 1996 תחת השם "Ask Jeeves". מייסדיו, גארט גרואנר ודיוויד ורתן מקליפורניה, שאפו ליצור פלטפורמה ייחודית המתמקדת במתן מענה לשאלות גולשים, להבדיל ממנוע חיפוש או אינדקס מסורתי.

בשנת 2006, כחלק ממהלך מיתוג מחודש, הוחלט להסיר את הרכיב "Jeeves" משם המותג, וכך הפכה הפלטפורמה ל-"Ask" בלבד. אולם, נקודת מפנה משמעותית התרחשה בשנת 2010, עת הכירה החברה בעובדה כי התחרות מול גוגל בזירת מנועי החיפוש הפכה לבלתי אפשרית. כתוצאה מכך, Ask.com הסיטה את מיקוד פעילותה והחלה להסתמך על אלגוריתם החיפוש של גוגל בבסיס מנוע החיפוש שלה.

למרות השינויים והאתגרים לאורך השנים, Ask ממשיכה לתפקד כשחקן משמעותי בשוק מנועי החיפוש, תוך שימת דגש על מתן תשובות איכותיות ומדויקות לשאלות המשתמשים. אף שנתח השוק שלה נמוך יחסית למתחרותיה הגדולות, נוכחותה של Ask מעידה על חשיבות מתן חוויית משתמש ייחודית ומותאמת אישית בעולם המקוון תחרותי.

8 – מנוע החיפוש האקולוגי: אקוסיה (Ecosia)

כתובת האתר: www.ecosia.org

למרות נתח שוק צנוע של 0.10% בזירת מנועי החיפוש הגלובליים, אקוסיה ראויה לתשומת לב מיוחדת בשל מודל הפעילות הייחודי והחברתי שלה. נוסדה בשנת 2009 על ידי כריסטיאן קרול בברלין, אקוסיה הוקמה במטרה לתמוך במימון יוזמות נטיעת עצים ושיקום סביבתי ברחבי העולם.

מנוע החיפוש של אקוסיה פועל בשותפות עם מיקרוסופט בינג, כאשר תוצאות החיפוש שלו מבוססות על אלגוריתם החיפוש של בינג. ההכנסות שמייצרת אקוסיה נובעות ממודעות המוצגות בתוצאות החיפוש, כאשר בכל לחיצה על מודעה, החברה מקבלת חלק קטן מרווחי הפרסום. על פי ההערכות, כ-45 חיפושים מספיקים כדי לממן נטיעת עץ אחד.

בפועל, אקוסיה מנתבת את הכנסותיה ממפרסמים לטובת נטיעת עצים, תוך תרומה לסביבה, לאנושות ולכלכלה המקומית. כל שנדרש ממשתמשים המעוניינים לתמוך ביוזמה זו הוא לבצע את חיפושיהם באמצעות אקוסיה. יודגש כי החברה מקפידה על שקיפות מלאה בנוגע להוצאותיה ומפרסמת דוחות כספיים באופן סדיר.

בדף הבית של Ecosia מוצג בזמן אמת מספר העצים שנטעו הודות לחיפושי המשתמשים, ונכון לרגע כתיבת שורות אלו, המספר עומד על קרוב ל-112 מיליון עצים. בנוסף, המשתמשים נהנים ממונה אישי המעדכן אותם לגבי כמות העצים שנטעה הודות לחיפושים שביצעו.

מעבר למודל הפעילות החברתי, אקוסיה מספקת חוויית חיפוש איכותית, תוך שילוב האלגוריתמים של מיקרוסופט בינג עם שיפורים פנימיים. בדומה ל-DuckDuckGo, אקוסיה מייחסת חשיבות רבה לשמירה על פרטיות המשתמשים. המנוע אינו מאחסן את היסטוריית החיפושים לצמיתות, אינו עושה שימוש בכלי מעקב חיצוניים ואינו מוכר את נתוני המשתמשים למפרסמים. החיפושים מוצפנים, והמשתמשים רשאים לנטרל לחלוטין את שמירת היסטוריית החיפושים הזמנית.

לנוחות המשתמשים, Ecosia מציעה גם תוסף ייעודי לדפדפן כרום, המקל על השימוש השוטף במנוע החיפוש. בסופו של דבר, אקוסיה מהווה דוגמה מעוררת השראה לשילוב בין טכנולוגיה, אחריות חברתית ומודעות סביבתית בעולם המקוון.

9 – מנוע החיפוש Aol

כתובת האתר: www.aol.com

AOL, ענקית האינטרנט המיתולוגית, ממשיכה להחזיק בעמדה בעשירייה הפותחת של מנועי החיפוש, עם נתח שוק של קרוב ל-0.05%.

הרשת של AOL כוללת אתרי אינטרנט פופולריים רבים, ביניהם engadget.com, techchrunch.com ו-huffingtonpost.com. ב-23 ביוני 2015, AOL נרכשה על ידי Verizon Communications, ענקית התקשורת האמריקאית.

ב-3 במאי 2021, AOL נמכרה ל-Apollo Global Management תמורת 5 מיליארד דולר (אותה חברה המחזיקה גם ב-Yahoo), והפכה לחלק מהישות החדשה Yahoo! Inc.

מבחינת תנועת גולשים, AOL זוכה ל-339 מיליון ביקורים בחודש, נתון המציב אותה בין 30 האתרים המבוקרים ביותר בארצות הברית.

למרות השינויים הבעלות והתמורות בנוף הדיגיטלי לאורך השנים, AOL הצליחה לשמור על מעמדה כשחקנית משמעותית בתעשיית מנועי החיפוש. עם פורטפוליו מגוון של אתרים מובילים והיקף גולשים מרשים, החברה ממשיכה להוות גורם רלוונטי ומשפיע בזירה המקוונת.

עסקת הרכישה האחרונה על ידי Apollo Global Management מייצגת פרק חדש בהיסטוריה של AOL, ומעוררת ציפייה לראות כיצד תתפתח החברה תחת מטריית Yahoo! Inc. עם זאת, ניתן להניח כי הניסיון, התשתית והנכסים הדיגיטליים של AOL ימשיכו לתרום להצלחתה גם בעתיד הנראה לעין.

שי עמוס

שי עמוס

מומחה לפיתוח וקידום אתרים אורגני, עוסק בתחום למעלה מ15 שנים, ניסיון רב במגוון רחב של תחומים, מתמחה בTechnical SEO, מתכנת וData Analyst. חי ונושם את עולם האינטרנט מגיל מאוד צעיר וכאן כדי להעביר לכם מידע ושירות מקצועי שיקח את האתר שלכם כמה צעדים קדימה מעל המתחרים.

מעוניינים להתייעץ איתי לגבי האתר שלכם? לחצו כאן

בא לכם לחזור לנושא מסויים?
עזר לכם? עזרו לאחרים
עשוי לעניין אותך